Vi utarbeider korte kurs for skole og AKS/SFO, hvor vi ønsker å dele av vår erfaring med barn og unge som trenger mer enn den tilrettelegging skolen allerede tilbyr. Kursene er satt opp til å vare i 45 min, med mulighet for diskusjon og spørsmål i etterkant. Ta kontakt dersom du ønsker et kurs i et lengere format med mulighet for flere tema.
Korte kurs for ett lunsjseminar eller som faglig påfyll til planlegginssdager.
Ansatte på skoler, AKS/SFO og skoleledelse.
Vi kan tilpasse kurs etter ønske og behov. Ta kontakt!
Vår kursholder har lang og bred erfaring fra tilretteleggingsarbeid i skole.
Dersom man trenger å drive skadeavverging på en arbeidsplass, så kan det i mange tilfeller være vanskelig å skille fra forebygging. Dette blir kanskje spesielt vanskelig når skadeavverging har en forebyggende effekt og forebygging har en skadeavvergende effekt. Målet med kurset er at personalet selv kan skille tydelig på hva som er forebygging og hva som er skadeavverging, de ulike formålene og hva som løser hva.
Kontakt ossEn atferdsutfordring er aldri kun en isolert hendelse. Ofte sitter man med en hel haug av ulike eller like utfordringer og kanskje et ytre og/eller indre press om å løse alt på en gang. Hvordan rydde i kaoset og jobbe effektivt med noe omfattende? Målet med kurset er at personalet lettere kan prioritere ut ifra nødvendigheter og muligheter, som igjen skal gjøre det enklere å jobbe mer systematisk og samlet med noe som er preget av kaos og stress.
Kontakt ossHvor starter man når man har barn og unge som ikke møter opp eller som avviser de aller fleste tilbud? Målet med kurset er at personalet har mer innsikt i hvordan man jobber med små suksesser over tid og at man har flere perspektiver på hva som kan oppfattes som stress og krav, selv om intensjonen er det motsatt
Kontakt ossBlir ros og annerkjennelse for små og store bragder tatt på samme alvor som kjeft og irettesettelse? Vi mennesker har en klar tendens til å bli som vi blir fortalt, så hva kan skje dersom man for eksempel kaller inn til alvorlige skrytemøter som foreldrene blir orientert om? Målet med kurset er at personalet får flere ideer om hvordan man kan starte en endring med enda mer fokus på der barn og unge lykkes. Målet er ikke å endre barnet, men å vise vei til flere positive opplevelser.
Kontakt ossNyttig informasjon om miljøarbeid i skole
Vi samarbeider med alle typer skoler, private eller offentlige i alle trinn.
Vi veileder også på spesialskoler og har lang erfaring fra arbeid med barn og unge med diagnoser. Der hvor hovedproblemet er at barnet ikke går på skole, samarbeider vi på tvers av arenaer for å øke skoledeltagelse ved å jobbe med blant annet motivasjon og stressreduksjon. Noen skoler jobber vi med over tid, mens andre prosjekter utføres intensivt i kortere perioder. Slike tilpasninger gjøres individuelt ut ifra hva vi og hver enkelt skole blir enige om. Overganger mellom skoler er en kjent problematikk hvor vi ofte bistår i arbeidet med å overføre vellykkede strategier fra en arena til den andre. Det kan være veiledning i praktisk miljøarbeid eller overføring av metodikk eller struktureringsverktøy.
Vi har lang erfaring med endringsarbeid innenfor tematikken utfordrende atferd/vold, trusler, selvisolering, elever som kan, men ikke vil og ufrivillig skolefravær.
Vi har jobbet mye har gode resultater med endringsarbeid i miljøer med konflikter og lav måloppnåelse. Ofte ser vi at det er en kombinasjon av ulik problematikk, som kan gå på tvers av arenaer og som utspiller seg forskjellig. I enkelte oppdrag jobber vi på tvers, mens andre oppdrag handler om å løse problemer på en spesifikk arena som skole. De elevene vi jobber med har ofte en diagnose eller kontakt med instanser som for eksempel barnevern og/eller BUP. Hvor tydelig problemet eller årsaken er varierer og vi bistår i kartlegging og konkretisering av våre observasjoner gjennom samhandling. Vi jobber med eleven i miljøet sammen med skolens personal, slik at man sammen kan drive endringsskapende arbeid som skolen selv kan videreføre med ønsket resultat. I de tilfeller hvor skolen selv ikke ser det forsvarlig å utføre undervisningsarbeidet, kan vi i en overgangsperiode overta samhandlingen med eleven for å gradvis tilbakeføre eleven basert på økt mestring.
Vi holder også kurs eller trener personalgrupper i ulike områder. Vi leverer både standardiserte kurs som vi allerede har utviklet og vi skreddersyr kurs ut ifra hvilke behov oppdragsgivere har. Ta kontakt dersom du lurer på om vi kan hjelpe deg med din spesifikke problemstilling.
Individuelle tilbud ut ifra ønsker og meldt behov.
Vi har ingen fast timepris eller dagspris ettersom vi ennå ikke har hatt to like oppdrag. Alle som henvender seg til oss og som ønsker det, får et individuelt tilbud ut ifra ønsker, meldt behov og eventuelt en kort observasjon fra vår side. Vi kommer gjerne til dere for en uforpliktende prat og kort observasjon uten kostnad, slik at vi sammen kan se etter muligheter for et videre samarbeid.
Vi er opptatt av å gi tilstrekkelig hjelp og bistand, som også betyr at vi må trekke oss tilbake og ut når eleven viser mestring og personalet kan videreføre det som opprettholder og øker mestringen.
Hvem som utfører hva i hvert enkelt oppdrag bestemmes på bakgrunn av rapportert problematikk og kartlagt behov.
Vi har spesialpedagog, vernepleier, barnevernspedagog og personal som er kurset i ACT (Acceptance and Commitment Therapi) og ART-trenere (Aggression Replacement Training) i vårt team. Vi har lang erfaring med tidligere jobber, blant annet i barnehage, skole, private hjem og omsorgsboliger, avlastingstjenester og barnevernsinstitusjoner. Alle i vårt team har erfaring i arbeid med barn og unge som opplever at hverdagen kanskje byr på for høye krav og unge mennesker som utfordrer omgivelsene på en måte som overgår de problemstillinger en vanligvis står ovenfor.