Vi tilbyr veiledning og kurs for skole og AKS/SFO, hvor vi ønsker å dele av vår erfaring med barn og unge som trenger mer, eller en annen tilnærming, enn den tilrettelegging skolen allerede tilbyr.
Vi har blant annet bred kompetanse innen autisme, ufrivillig skolefravær og utfordrende atferd. Les gjerne mer om vårt arbeid nedenfor.
Vi har lang erfaring med hele spekteret innen autismefeltet. Vi har jobbet med økt inkludering og individuell tilpasning i skole, hjemme/bolig, arbeid, fritid og opp mot de behov en har innen velferdsystemet. Som nevnt tidligere, så har vi lang erfaring med å jobbe med de som trenger mer tilrettelagt bistand enn det en vanligvis blir tilbudt, i en kortere eller lengere periode.
Kontakt ossDer hvor det er aktuelt, tilbyr vi målrettet miljøarbeid på tvers av arenaer for å jobbe mot mer inkludering i hverdagen. Andre ganger jobber vi kun på skolen for å gjøre den så motiverende og aktuell for den som er fraværende. Ofte kan det være en ubehandlet sensitivitet hos den fraværende som trenger en tilpasning utenom det en er vant med. Slik vi ser det er barnet som det er, men vi kan jobbe for forandringer i miljøet som bidrar til at barnet mestrer og utvikler seg.
Kontakt ossDet er helt vanlig at skoler har elever som fremviser utfordrende atferd og det er mange som kan bistå med ekspertise. Vi i HAVA tilbyr vår ekspertise i form av veiledning og samarbeid via hands on arbeid med eleven/e og er med i situasjonene som oppstår slik at vi kan jobbe med dem sammen der det skjer. Vi har bred erfaring med barn og ungdom med og uten diagnoser, på skolen eller i alternative undervisningsløp. Vi har spesielt fokus å se den utfordrende hendelsen i et tidslinjeperspektiv, hvor vi ser på forebyggende faktorer og hva skolen kan gjøre for at en eventuell neste gang, ikke oppstår eller håndteres bedre. Kan det være at man feks ikke trenger mer ressurser, men at en enkel omorganisering, miljøendring og kompetanseheving kan gi ønskede resultater? Slik veiledning foregår etter individuelle avtaler i store eller små format og vårt mål er alltid at vi raskest mulig skal overføre tilstrekkelig kompetanse så skolen selv mestrer igangsatte tiltak.
Kontakt ossNyttig informasjon om våre tjenester og ekspertise innen miljøarbeid i skoler, med fokus på utfordrende atferd, vegringsproblematikk og ufrivillig skolefravær.
Vi samarbeider med alle typer skoler, private eller offentlige i alle trinn.
Vi veileder også på spesialskoler og har lang erfaring fra arbeid med barn og unge med diagnoser. Der hvor hovedproblemet er at barnet ikke går på skole, samarbeider vi på tvers av arenaer for å øke skoledeltagelse ved å jobbe med blant annet motivasjon og stressreduksjon. Noen skoler jobber vi med over tid, mens andre prosjekter utføres intensivt i kortere perioder. Slike tilpasninger gjøres individuelt ut ifra hva vi og hver enkelt skole blir enige om. Overganger mellom skoler er en kjent problematikk hvor vi ofte bistår i arbeidet med å overføre vellykkede strategier fra en arena til den andre. Det kan være veiledning i praktisk miljøarbeid eller overføring av metodikk eller struktureringsverktøy.
Vi har lang erfaring med endringsarbeid innenfor tematikken utfordrende atferd/vold, trusler, selvisolering, elever som kan men ikke vil, og ufrivillig skolefravær.
Vi har jobbet mye har gode resultater med endringsarbeid i miljøer med konflikter og lav måloppnåelse. Ofte ser vi at det er en kombinasjon av ulik problematikk, som kan gå på tvers av arenaer og som utspiller seg forskjellig. I enkelte oppdrag jobber vi på tvers, mens andre oppdrag handler om å løse problemer på en spesifikk arena som skole. De elevene vi jobber med har ofte en diagnose eller kontakt med instanser som for eksempel barnevern og/eller BUP. Hvor tydelig problemet eller årsaken er varierer og vi bistår i kartlegging og konkretisering av våre observasjoner gjennom samhandling. Vi jobber med eleven i miljøet sammen med skolens personal, slik at man sammen kan drive endringsskapende arbeid som skolen selv kan videreføre med ønsket resultat. I de tilfeller hvor skolen selv ikke ser det forsvarlig å utføre undervisningsarbeidet, kan vi i en overgangsperiode overta samhandlingen med eleven for å gradvis tilbakeføre eleven basert på økt mestring.
Vi holder også kurs eller trener personalgrupper i ulike områder som for eksempel forebygging, deeskalering, motivasjon, relasjonsbygging, kartlegging av atferdsutfordringer og skadeavverging. Vi leverer både standardiserte kurs som vi allerede har utviklet og vi skreddersyr kurs ut ifra hvilke behov oppdragsgivere har. Ta kontakt dersom du lurer på om vi kan hjelpe deg med din spesifikke problemstilling.
Individuelle tilbud ut ifra ønsker og meldt behov.
Vi har ingen fast timepris eller dagspris ettersom vi ennå ikke har hatt to like oppdrag. Alle som henvender seg til oss og som ønsker det, får et individuelt tilbud ut ifra ønsker, meldt behov og eventuelt en kort observasjon fra vår side. Vi kommer gjerne til dere for en uforpliktende prat og kort observasjon uten kostnad, slik at vi sammen kan se etter muligheter for et videre samarbeid.
Vi er opptatt av å gi tilstrekkelig hjelp og bistand, som også betyr at vi må trekke oss tilbake og ut når eleven viser mestring og personalet kan videreføre det som opprettholder og øker mestringen.
Hvem som utfører hva i hvert enkelt oppdrag bestemmes på bakgrunn av rapportert problematikk og kartlagt behov.
Vi har spesialpedagog, vernepleier, barnevernspedagog og personal som er kurset i ACT (Acceptance and Commitment Therapi) ART-trenere (Aggression Replacement Training), COS veiledere (Cirkle Of Security) og vi er kurset i TBO (TraumeBevisst Omsorg) i vårt team. Vi har lang erfaring med tidligere jobber, blant annet i barnehage, skole, private hjem og omsorgsboliger, avlastingstjenester og barnevernsinstitusjoner. Alle i vårt team har erfaring fra arbeid med barn og unge som opplever at hverdagen kanskje byr på for høye krav, og unge mennesker som utfordrer omgivelsene på en måte som overgår de problemstillinger en vanligvis står ovenfor.
Vi samarbeider med alle typer skoler innenfor områdene utfordrende atferd, vegringsproblematikk og ufrivillig skolefravær. Med over 20 års erfaring fra skolesektoren har vi opparbeidet oss mye kunnskap om hvor man starter arbeidet med å endre elevers skolehverdag. Vi er oppdatert på gjeldende lovverk og har alltid et forebyggende fokus, men også strategier for hva skolen kan gjøre når forebygging ikke er tilstrekkelig og situasjoner allikevel oppstår. Kontakt oss for et uforpliktende møte hvor vi sammen kan finne ut om vi kan løse utfordringer og snu negative trender til mestring.
Vårt team arbeider direkte og hands on i miljøet sammen med dere og eleven. Vi jobber etter "show, dont tell" prinsippet som legger grunnlag for videre veiledning utenom elevtid.
Skoleelever med eller uten diagnose, men med behov for endring i skolehverdagen
Vi tilbyr tjenester i korte eller lengre oppdrag i ulikt omfang. Vi veileder og kurser også enkeltpersoner eller grupper.
Vi tar også timesoppdrag etter faste timespriser, som kan igangsettes umiddelbart og hvor en kan bestille flere timer etter behov og nytte.
Kompetanseoverføring tilpasset det behovet og nivået hver enkelt skole trenger. Noen kursforløp er fastsatt med sertifiseringer, mens veiledning og enkeltkurs avtales individuelt. Se også vår oversikt over temakurs for skole.
Se kursoversikt.
Vi tilbyr hands on veiledning i store og små omfang og kompetanseoverføring individuelt eller systemisk. Vi har også kurspakker og tilpasser kurs ut ifra behov. Se også vår kursoversikt for skole eller kontakt oss med forespørsel om tematikk dere ønsker å løfte som kompetanseheving internt.
Kursene er satt opp til å vare i 45 min, med mulighet for diskusjon og spørsmål i etterkant. Disse kursene har som mål å gi nye ideer og et nytt blikk på kjente utfordringer, og er et godt utgangspunkt for en systematisk tilnærming. Vi kan selvfølgelig utvide kursene, så det er mer tid til å gå inn i deres spesifikke problemstillinger eller kombinere ulike tema for å gå dypere inn i hvordan man kombinerer ulike strategier.
Korte kurs for et personalmøte eller som faglig påfyll til planleggingsdager.
Vi kan også tilby kurs i våre kurslokaler om ønskelig.
Alle ansatte på skoler, AKS/SFO, verneombud og tillitsvalgt samt skoleledelse. Vi tilpasser kurset ut ifra deltagergruppen.
Vi kan tilpasse tematikk, omfang og innfallsvinkel etter ønske og behov. Ta kontakt!
Vår kursholder Ole-André Hatlem har over 20 års erfaring fra tilretteleggingsarbeid i skole. Vi stiller også med kursholdere med helt spesifikk spisskompetanse ut ifra tematikk. Her kan du lese mer om våre ansatte.
Kurset er under utvikling på bakgrunn av nytt lovverk. Det vil være et juridisk perspektiv med fokus på hvilke rammer ansatte i skolen må forholde seg til og hvor og hva som legger opp til faglig vurdering fra ansatte i situasjonen. Vi tar utgangspunkt i en oppdiktet voldshendelse og ser hendelsen i en tidslinje som starter med forarbeid og relevant kompetanse, skole/hjemsamarbeid, når eleven kommer på skolen, skoledagen, voldshendelsen og etterarbeid. Hvordan kan vi jobbe i forkant og drive bedre forebygging? Hva må vi ha gjort i forkant og hva kan vi gjøre og hva bør en gjøre i en voldssituasjon? Ta kontakt med oss for mer informasjon. Ferdigstilt og holdes fra april 2025, men kan bestilles allerede nå.
Kontakt ossNår forebygging ikke er tilstrekkelig og vold allikevel oppstår trenger man å jobbe med skadeavverging. Skolen skal ikke jobbe med enten eller, men trenger begge deler, så hva er hva og hvor går skillet? Det vi ønsker er at alle i skolen blir mer bevisst på å tenke både forebygging og skadeavverging samtidig, som faktisk er den mest effektive måten å hindre skade uten bruk av tvang og makt. God skadeavverging har en forebyggende effekt og forebygging har en skadeavvergende effekt, for skadeavverging er langt mer enn holdeteknikker. Målet med kurset er at personalet selv kan skille på hva som er forebygging og hva som er skadeavverging og hvor de møtes og overlapper. Personalet vil få helt konkrete forslag på hva man selv kan bidra med og hvordan skolen som helhet kan jobbe bedre sammen, ufaglærte, lærere, vaktmester, administrasjon, verneombud, foreldresamarbeid og mer.
Kontakt ossLes mer om skadeavvergingEn atferdsutfordring er aldri kun en isolert hendelse. Ofte sitter man med en hel haug av ulike eller like utfordringer og kanskje et ytre og/eller indre press om å løse alt på en gang. Hvordan rydde i kaoset og jobbe effektivt med noe omfattende? Målet med kurset er at personalet lettere kan prioritere ut ifra nødvendigheter og muligheter, som igjen skal gjøre det enklere å jobbe mer systematisk og samlet med noe som er preget av kaos og stress.
Kontakt ossHvor starter man når man har barn og unge som ikke møter opp eller som avviser de aller fleste tilbud? Målet med kurset er at personalet har mer innsikt i hvordan man jobber med små suksesser over tid og at man har flere perspektiver på hva som kan oppfattes som stress og krav, selv om deres intensjon er det motsatte
Kontakt ossBlir ros og annerkjennelse for små og store bragder tatt på samme alvor som kjeft og irettesettelse? Vi mennesker har en klar tendens til å bli som vi blir fortalt, så hva kan skje dersom man for eksempel kaller inn til alvorlige skrytemøter som foreldrene blir orientert om? Målet med kurset er at personalet får flere ideer om hvordan man kan starte en endring med enda mer fokus på der barn og unge lykkes. Målet er ikke å endre barnet, men å vise vei til flere positive opplevelser.
Kontakt ossVernepleier, spesialpedagog med spesialkompetanse innenfor autisme og utfordrende atferd, fra 20 års arbeid som blant annet lærer i Osloskolen. Ole har lang erfaring fra forebygging og håndtering av vold og trusler, samt arbeid med forebygging og miljøarbeid som reduserer eller fjerner voldelig og destruktiv atferd. I skolemiljøet veileder han personal i målrettet miljøarbeid hands on og han kurser personal individuelt eller i grupper med mål om varig kompetanseoverføring. I tillegg til sin formelle kompetanse er Ole også kurset og sertifisert innen ulike områder som:
· Senior skadeavvergingsinstruktør. Har praktiskerfaring som HAVA-skadeavvergingstrener av personal og utvikling av skadeavverging i Osloskolen i over 10 år.
· COS-P sertifisert som foreldrekursholder (Circle Of Security)
· Sertifisert ART-trener (Aggression Replacement Training). Kurset Oslo-ungdom i sinnemestring og alternativer til aggressiv atferd.
· Kurset i TBO (Traume Bevisst Omsorg).
· Kursholder og foredragsholder innen en rekke tema som for eksempel motivasjon, systematisk tilrettelegging, etablering av varig endring, håndtering av vold og trusler o.s.v. Se mer utfyllende oversikt på våre kurssider.