Grensen mellom skadeavverging og forebygging er ikke alltid lett å tegne, men forebygging er alt det vi gjør for å unngå å måtte bruke skadeavverging. Hvis vi lykkes å forebygge utfordrende atferd som for eksempel vold eller vegring, så løser man problemet.
Stort sett er det slik at vi forebygger uønskede episoder og hendelser, men i enkelte tilfeller trenger man også mer. Vi holder kurs og veileder i miljøarbeid og tiltak som har som formål å redusere eller avskaffe nødvendigheten av tiltak som skadeavverging og bruk av tvang.
Vi søker ikke å endre enkeltpersoner, men ved å endre miljø og omgivelser samtidig som man jobber med motivasjon og relasjon, så har vi lang erfaring med at positiv endring øker i omfang. Vår visjon er å så effektivt som mulig gjøre oss selv overflødige ved å skape varig endring.
Ta kontakt, så kan vi ta en uformell prat om hvordan vår kompetanse kan bidra til effektivt arbeid mot felles mål.
Her ser du våre kurs som vi tilbyr innen forebygging av skadeavverging. Kontakt oss i skjemaet nederst for mer informasjon.
Dersom man trenger å drive skadeavverging på en arbeidsplass, så kan det i mange tilfeller være vanskelig å skille fra forebygging. Dette blir kanskje spesielt vanskelig når skadeavverging har en forebyggende effekt og forebygging har en skadeavvergende effekt.
Målet med kurset er at personalet selv kan skille tydelig på hva som er forebygging og hva som er skadeavverging, de ulike formålene og hva som løser hva.
En atferdsutfordring er aldri kun en isolert hendelse. Ofte sitter man med en hel haug av ulike eller like utfordringer og kanskje et ytre og/eller indre press om å løse alt på en gang.
Hvordan rydde i kaoset og jobbe effektivt med noe omfattende? Målet med kurset er at personalet lettere kan prioritere ut ifra nødvendigheter og muligheter, som igjen skal gjøre det enklere å jobbe mer systematisk og samlet med noe som er preget av kaos og stress.
Hvor starter man når man har barn og unge som ikke møter opp eller som avviser de aller fleste tilbud? Målet med kurset er at personalet har mer innsikt i hvordan man jobber med små suksesser over tid og at man har flere perspektiver på hva som kan oppfattes som stress og krav, selv om intensjonen er det motsatte.
Blir ros og annerkjennelse for små og store bragder tatt på samme alvor som kjeft og irettesettelse? Vi mennesker har en klar tendens til å bli som vi blir fortalt, så hva kan skje dersom man for eksempel kaller inn til alvorlige skrytemøter som foreldrene blir orientert om?
Målet med kurset er at personalet får flere ideer om hvordan man kan starte en endring med enda mer fokus på der barn og unge lykkes. Målet er ikke å endre barnet, men å vise vei til flere positive opplevelser.
Min skyld, din skyld, hans eller hennes skyld. Dette er ofte et sentralt punkt og har ulike effekter på vår følelse av rettferdighet og ansvar.
Skyld deles ut i etterkant og oppleves avlastende for noen og belastende for andre. Hva om man ikke gir dette like mye plass, men går ut ifra at en gitt hendelse har mange potensial for endring i fremtiden? Hva om man hindrer gjerningspersonen i å krenke offeret neste gang?
Målet med kurset er at personalet får en kjapp introduksjon til funksjonell analyse som har som hensikt å tydeliggjøre hva som skjer og hvordan vi kan jobbe systematisk med det i fremtiden. Kanskje er veien å i større grad flytte fokus fra konsekvenser til endring av foranledninger?
For påmelding, fyll ut skjemaet så kontakter vi deg fortløpende.