Vi samarbeider med alle typer skoler innenfor områdene utfordrende atferd, vegringsproblematikk og ufrivillig skolefravær.
Vårt team arbeider direkte og hands on i miljøet sammen med dere og eleven.
Skoleelever med eller uten diagnose, men med behov for endring i skolehverdagen
Vi tilbyr tjenester i korte eller lengre oppdrag i ulikt omfang. Vi veileder og kurser også enkeltpersoner eller grupper.
For kurs, se kursoversikt.
Kompetanseoverføring tilpasset det behovet og nivået hver enkelt skole trenger. Noen kursforløp er fastsatt med sertifiseringer, mens veiledning og enkeltkurs avtales individuelt.
Se kursoversikt.
Der hvor det er aktuelt, tilbyr vi målrettet miljøarbeid på tvers av arenaer for å jobbe mot mer inkludering i hverdagen. Andre ganger jobbe vi en arena for å gjøre den så motiverende og aktuell for den som er fraværende. Ofte kan det være en ubehandlet sensitivitet hos den fraværende som trenger en tilpasning utenom det en er vant med
Det er helt vanlig at skoler har elever som fremviser utfordrende atferd og det er mange som kan bistå med ekspertise. Vi i HAVA tilbyr vår ekspertise i form av veiledning og samarbeid via hands on arbeid med eleven/e og er med i situasjonene som oppstår slik at vi kan jobbe med dem sammen der det skjer. Slik veiledning foregår etter individuelle avtaler i store eller små format og vårt mål er alltid at vi raskest mulig skal overføre tilstrekkelig kompetanse så skolen selv mestrer igangsatte tiltak.
Vi har lang erfaring med hele spekteret innen autismefeltet. Vi har jobbet med økt inkludering og individuell tilpasning i skole, hjemme/bolig, arbeid, fritid og opp mot de behov en har innen velferdsystemet. Som nevnt tidligere, så har vi lang erfaring med å jobbe med de som trenger mer tilrettelagt bistand enn det en vanligvis blir tilbudt, i en kortere eller lengere periode.
Nyttig informasjon om våre tjenester og ekspertise innen miljøarbeid i skoler, med fokus på utfordrende atferd, vegringsproblematikk og ufrivillig skolefravær.
Vi samarbeider med alle typer skoler, private eller offentlige i alle trinn.
Vi veileder også på spesialskoler og har lang erfaring fra arbeid med barn og unge med diagnoser. Der hvor hovedproblemet er at barnet ikke går på skole, samarbeider vi på tvers av arenaer for å øke skoledeltagelse ved å jobbe med blant annet motivasjon og stressreduksjon. Noen skoler jobber vi med over tid, mens andre prosjekter utføres intensivt i kortere perioder. Slike tilpasninger gjøres individuelt ut ifra hva vi og hver enkelt skole blir enige om. Overganger mellom skoler er en kjent problematikk hvor vi ofte bistår i arbeidet med å overføre vellykkede strategier fra en arena til den andre. Det kan være veiledning i praktisk miljøarbeid eller overføring av metodikk eller struktureringsverktøy.
Vi har lang erfaring med endringsarbeid innenfor tematikken utfordrende atferd/vold, trusler, selvisolering, elever som kan men ikke vil, og ufrivillig skolefravær.
Vi har jobbet mye har gode resultater med endringsarbeid i miljøer med konflikter og lav måloppnåelse. Ofte ser vi at det er en kombinasjon av ulik problematikk, som kan gå på tvers av arenaer og som utspiller seg forskjellig. I enkelte oppdrag jobber vi på tvers, mens andre oppdrag handler om å løse problemer på en spesifikk arena som skole. De elevene vi jobber med har ofte en diagnose eller kontakt med instanser som for eksempel barnevern og/eller BUP. Hvor tydelig problemet eller årsaken er varierer og vi bistår i kartlegging og konkretisering av våre observasjoner gjennom samhandling. Vi jobber med eleven i miljøet sammen med skolens personal, slik at man sammen kan drive endringsskapende arbeid som skolen selv kan videreføre med ønsket resultat. I de tilfeller hvor skolen selv ikke ser det forsvarlig å utføre undervisningsarbeidet, kan vi i en overgangsperiode overta samhandlingen med eleven for å gradvis tilbakeføre eleven basert på økt mestring.
Vi holder også kurs eller trener personalgrupper i ulike områder som for eksempel forebygging, deeskalering, motivasjon, relasjonsbygging, kartlegging av atferdsutfordringer og skadeavverging. Vi leverer både standardiserte kurs som vi allerede har utviklet og vi skreddersyr kurs ut ifra hvilke behov oppdragsgivere har. Ta kontakt dersom du lurer på om vi kan hjelpe deg med din spesifikke problemstilling.
Individuelle tilbud ut ifra ønsker og meldt behov.
Vi har ingen fast timepris eller dagspris ettersom vi ennå ikke har hatt to like oppdrag. Alle som henvender seg til oss og som ønsker det, får et individuelt tilbud ut ifra ønsker, meldt behov og eventuelt en kort observasjon fra vår side. Vi kommer gjerne til dere for en uforpliktende prat og kort observasjon uten kostnad, slik at vi sammen kan se etter muligheter for et videre samarbeid.
Vi er opptatt av å gi tilstrekkelig hjelp og bistand, som også betyr at vi må trekke oss tilbake og ut når eleven viser mestring og personalet kan videreføre det som opprettholder og øker mestringen.
Hvem som utfører hva i hvert enkelt oppdrag bestemmes på bakgrunn av rapportert problematikk og kartlagt behov.
Vi har spesialpedagog, vernepleier, barnevernspedagog og personal som er kurset i ACT (Acceptance and Commitment Therapi) ART-trenere (Aggression Replacement Training), COS veiledere (Cirkle Of Security) og vi er kurset i TBO (TraumeBevisst Omsorg) i vårt team. Vi har lang erfaring med tidligere jobber, blant annet i barnehage, skole, private hjem og omsorgsboliger, avlastingstjenester og barnevernsinstitusjoner. Alle i vårt team har erfaring fra arbeid med barn og unge som opplever at hverdagen kanskje byr på for høye krav, og unge mennesker som utfordrer omgivelsene på en måte som overgår de problemstillinger en vanligvis står ovenfor.
Vernepleier, spesialpedagog med spesialkompetanse innenfor autisme og utfordrende atferd, fra 20 års arbeid som blant annet lærer i Osloskolen. Ole har lang erfaring fra forebygging og håndtering av vold og trusler, samt arbeid med forebygging og miljøarbeid som reduserer eller fjerner voldelig og destruktiv atferd. I skolemiljøet veileder han personal i målrettet miljøarbeid hands on og han kurser personal individuelt eller i grupper med mål om varig kompetanseoverføring. I tillegg til sin formelle kompetanse er Ole også kurset og sertifisert innen ulike områder som:
· Senior skadeavvergingsinstruktør. Har praktiskerfaring som HAVA-skadeavvergingstrener av personal og utvikling av skadeavverging i Osloskolen i over 10 år.
· COS-P sertifisert som foreldrekursholder (Circle Of Security)
· Sertifisert ART-trener (Aggression Replacement Training). Kurset Oslo-ungdom i sinnemestring og alternativer til aggressiv atferd.
· Kurset i TBO (Traume Bevisst Omsorg).
· Kursholder og foredragsholder innen en rekke tema som for eksempel motivasjon, systematisk tilrettelegging, etablering av varig endring, håndtering av vold og trusler o.s.v. Se mer utfyllende oversikt på våre kurssider.